Statusrapport oktober 01 (på kvällen den 21:e)

Nu är vår utställning på Kulturen över och det är dags att summera. Min egen slutsats är att det blev succé. Vi har hela tiden planerat att banan skulle gå att ta med på utställningar men vi har aldrig haft den ute ur klubblokalen förut. Nu packade George och jag ner banan i tisdags kväll och i torsdags transporterade George och Lennart den till Kulturen. Alltihop ryms i två Volvo 745. På Kulturen monterade George ihop anläggningen på några timmar.

I eftermiddags rev vi anläggningen på en halvtimme varefter vi körde tillbaka den till klubblokalen. Jag hann dessutom med montera ihop den och ställa upp det mesta av hus och landskap i kväll. Det som återstår att göra är att koppla ihop det elektriska och provköra. Sammanfattningsvis mycket mindre strul än vad jag hade befarat. Inte verkar det ha blivit så mycket skador heller. Hittills har jag bara sett en liten hörna av landskapet som fått stryk samt en sladd som gått av.

En sak som slår mig när jag skriver det här är att det var väldigt länge sedan jag skrev någon statusrapport senast. Mycket har hänt sedan mars 01. Privat så har jag börjat på ett nytt jobb där jag får lära mig en massa ny teknik såsom Java (J2SE och J2EE), SQL, XML och annat som behövs för att göra webb-applikationer. Även på anläggningen har det hänt en hel del om man jämför med listan jag skrev i mars.

  1. Vi fick som sagt ut anläggningen ur klubblokalen utan problem. Det visade sig att sektionerna är ganska lätta att bära, framför allt om man är två och kan se till att man inte stöter i något.
  2. Alla elektriska förbindelser mellan sektionerna går nu via 15-poliga flatkablar som kopplas till 15-poliga D-don på sektionernas undersida.
  3. Vi kör nu DCC och det fungerar bra. I vardagslag använder vi Olas booster som är monterad i mittsektionen. På utställningen kopplade vi in Intelliboxen direkt till anläggningen och körde samtidigt tre tåg. Två styrdes via reglagen på Intelliboxen och det tredje via ett Digitrax handreglage som är kopplat till Loconet ingången på Intelliboxen. Tekniskt var det inga problem att köra tre tåg samtidigt men det krävde mer koncentration än vad som fanns tillgängligt om vi samtidigt skulle konversera besökarna. Det blev en del krockar med stoppbockarna.
  4. T-semaforen har kommit upp men vi har ännu ingen drivning på vingarna.
  5. Landskapet har blivit bättre med fyra stora träd men ännu återstår mycket att göra.
  6. Jag trodde jag hade fått Y0 bussen körklar men jag hade fel. Korgen visade sig vara för lätt och vagnen slirar hela tiden. Dessutom har jag kommit på att chassit blev två millimeter för högt så jag har lite att göra. Annars är vagnen grundmålad och förutom lite lister klar för målning.

Under utställningen dök det upp en del nya saker till att-göra-listan:

  1. Växlarna krånglar fortfarande. En går inte hela vägen över utan fastnar i mitten och en annan kortsluter momentant rälerna när den läggs om.
  2. Många besökare frågade om vändskivan fungerade. Uppenbarligen så hade det varit en clou om vi kunnat sätta ett lok att åka karusell på vändskivan. Borde vara enkelt att fixa med en elmotor.

Jag har ännu inga foton från utställningen men när jag får dem så lägger jag ut dem.


Tillbaka till Noll-punkten Nästa


Copyright (c) 2001 Olof Wickström. All Rights Reserved.

Last modified: October 21, 2001

Olof Wickström