Statusrapport juni 02

Med lite distans kan vi nu konstatera att utställningen MJ 2002 är överstånden. Fyra dagar på Banmuseet var ganska tar en hel del på krafterna. Först förberedelserna där man alltid vill göra klart något speciellt. Jag fick för mig att landskapet behövde fräschas upp lite och tillbringade ett par förmiddagar med det. George gjorde klart ett nytt lok. Tillsammans gjorde vi dessutom en allmän kontroll av banan.

Transporten fungerade bra. Vi har fått lite rutin nu och allt ryms in en Volvo 740 och en Saab 9-5. Utställningen varade som sagt i fyra dagar och det hade vi inte klarat utan hjälp från övriga klubbmedlemmar. Tack till Anders, Lennart, Magnus, Tuve som ställde upp. Som ett extra plus innebar det att George och jag fick utbilda dem på vår anläggning. Vem vet, kanske innebär det att det känner sig lite mindre irriterade nästa gång de måste gå runt nollan-anläggningen för att komma åt kaffekokaren.

På bilden nedan syns Magnus och Tuve visa banan i Ängelholm.Magnus och Tuve i Ängelholm

Utställningen i sig var halvlyckad. Allt fungerade men det kom inte så mycket folk. På Banmuseet tyckte man att det var bra besökssiffror men om vi jämför med vår utställning i höstas på Kulturen så tror jag nog att vi där hade minst lika många besökare på två dagar som vi nu hade på fyra. Det känns lite trist eftersom vi fick lägga ner en hel del arbete. Allt detta uppvägdes dock av att vår gamla medlem Peo, som vi inte sett på ett tag, kom och hälsade på. Han har inte varit med på ett tag men nu dök han upp igen och han har också blivit aktiv i föreningen igen. Det känns jättebra och kompenserar mer än väl för slitet med utställningen.

Trots att vi fått en smickrande inbjudan har vi bestämt att vi inte skall ställa upp på några flera utställningar på ett tag. Vi skall koncentrerar oss på att bygga istället. George har redan förlängt banan 20 cm för att få ett lite längre utdragsspår i lokstallsändan. På köpet fick vi en snygg backe bakom lokstallet. Han och Peo jobbar också på en uppställningsbangård (fiddle yard). Den blir med växlar den här gången, George tycker det är enklare än skjutbord och vändskivor och det ligger en hel del i det.

Jag har köpt ett par roliga tippvagnar från Roy C Link. Eftersom jag inte bara vill använda dom som godsvagns last har jag även börjat bygga på ett litet industrispår. Vagnarna har spårvidd 14 mm vilket motsvarar 630 mm i skala 1:45. Det ger ett bättre utseende än 16,5 eller 12 mm spårvidd men det ställer till det för spårbygget. Först hade jag funderingar på att bygga en växel, eventuellt genom att konvertera en TT-växel men jag beslöt mig för att inte göra det. Det blir ett spår, eventuellt kopplat till en sektorvändskiva. Att handbygga vanligt spår borde till och med jag klara av.

I tisdags hade jag med mig min nya digitalkamera. Med den kan man även spela in kortare filmsekvenser och jag gjorde en liten film. Observera hur jag i slutscenen lyckat med en perfekt komposition. Genom att använda husknuten, vagnstaket, hustaket och röret i taket så lyckas jag fokusera åskådarens blick på det scenens huvudpunkt.

IKON

Ladda ner filmen här (2002_0611_195518AA.AVI) (2,9 MByte) Filen är på sk. AVI format och kräver att Du har installerat ett motsvarande uppspelningsprogram, t.ex. QuickTime.


Tillbaka till Noll-punkten Nästa


Copyright (c) 2002 Olof Wickström. All Rights Reserved.

Last modified: June 12, 2002

Olof Wickström