Statusrapport december 02

De här statusrapporterna kommer allt mer sällan. Senast jag uppdaterade nollans hemsida var i juni. Tack och lov motsvaras inte den minskade aktiviteten på hemsidan av någon minskande aktivitet på tisdagskvällarna. George och Peo har byggt en stor "fiddle-yard". för att få den att se lite mer spännande ut har de även börjat dekorera den som insidan på en större vagnhall. Inspirerade av de som ännu står i Trelleborg och Malmö. Ännu är inte allt det elektriska på plats men Peo tillbringar en hel del tid under bordet så det är nog snart klart.

Foto Sven HäggSamtidigt så har vi börjat bygga smalspår. Det började redan i våras då jag köpte ett par vagnsbyggsatser från Roy C Link. Dessa föreställde tippvagnar med 600 mm spårvidd och hade därför 14 mm spårvidd. Naturligtvis behövdes det då någonstans där jag kunde köra dessa vagnar. Tyvärr så kan man inte köpa färdigt 14 mm spår så efter mycket funderande på hur jag skulle göra för att få till en växel bestämde jag mig för att handlägga ett kort spår utan växlar.

Under tiden som jag byggde på mitt lilla spår så hade George vid ett besök i Danmark köpt ett Märklin-lok i skalla noll med 16,5 mm spårvidd. Rickard, som gick och väntade på att klubbens nya H0 anläggning skulle lämna planeringsstadiet, såg genast nya möjligheter. Han upptäckte att det intill vår station borde finnas ett sågverk som var förbundet med stationen via en 750 mm smalspårsbana. Industribanor med denna spårvidd var inte så vanliga men om Du dividerar 750 med 45 så får Du ett tal som är välbekant för H0 rallaren. Snabbt anskaffades Peco 016,5 räls. Detta är räls med spårvidd 16,5 mm, samma som i H0 skalan, men med färre och tjockare slipers. Nu byggs det som bäst på en smalspårsbangård med tillhörande sågverk. Första turen med ström på spåret gjordes veckan före jul.

Det var mitt senaste bygge som fick äran att pröva rälsen. Vid ett besök å yrkets vägnar i München i oktober passade jag även på köpa ett diesel lok från Fleischmann Magic Train. Loket hette Lolo och var ganska enkelt detaljerad men underredet och de detaljer som fanns med var bra. Efter detaljering, ommålning och installation av en dekoder är det nu grönt och heter Sexan. Visserligen fanns det ett lok av denna typ och denna spårvidd vid Nyby bruk i Södermanland men jag tyckte det skulle vara roligare med en ren fantasiprodukt.

Foto Sven Hägg

 


Tillbaka till Noll-punkten Nästa


Copyright (c) 2002 Olof Wickström. All Rights Reserved.

Last modified: December 25, 2002

Olof Wickström