Statusrapport mars 04

Nu var det längesedan jag senast skrev något på denna sida. Tiden och motivationen att hålla sidan uppdaterad försvann. Tack och lov så har inte samma stillestånd präglat bygget av anläggningen. Med hjälp av Sven Häggs och Berndt Ehingers foton så skall jag beskriva lite av vad som hänt sedan sist.

Den fiddle-yard som påbörjades hösten 02 är nu nästan klar. Den blev mycket mer än en traditionell fiddle-yard. Istället så blev det en station med ställverk och dvärgsignaler.

Foto Berndt Ehinger

På gränsen mellan denna station och den gamla anläggningen satte jag in en modell av en banvaktstuga från Malmö-Ystads järnväg som jag hade liggande i en låda. Rickard tog sedan och byggde upp ett landskap runt huset med kohage och allt.

Foto Berndt Ehinger

Rickard har också byggt vidare på den smalspåriga industribanan till sågverket. Vi har nu kommit fram till lokstallet. På bilden nedan syns Georges industrilok utanför stallet.

Foto Sven Hägg

George har fått en släng av vagnbyggarsjuka. Nu senast så var det SJ littera O som föll honom på läppen. För att kunna hantera bettrafiken byggde han inte bara en vagn utan två stycken. Efter denna kontakt med det moderna (30-talet) så har han börjat titta på några skånska I-vagnar. Vi får väll se hur många av dessa han bygger.

Foto Sven Hägg

Foto Sven Hägg

Besökare är alltid välkomna. Extra välkomna är de som har med sig egna modeller i nollan. Sedan sist har vi haft besök både av Jon Fast, som hade med sig lok och vagnar från Malmö - Trelleborgs järnväg, och av Anders Linde, som hade med sin modell av S 1260.

Foto Olof WickströmFoto Sven Hägg

Tja, det var väll inte så jobbigt Olof. Tack vare bra bilder så är det här lättare än jag kom ihåg. Jag hoppas jag kommer att uppdatera dessa sidor lite oftare i fortsättningen.


Tillbaka till Noll-punkten Nästa


Copyright (c) 2004 Olof Wickström. All Rights Reserved.

Last modified: March 03, 2004

Olof Wickström