Statusrapport juni 06

Även om man knappt kan tro det när man läser hemsidan så lever och frodas Lundarallarnas verksamhet i nollan. Vid årsskiftet 04-05 började vi inse att anläggningen var för liten. Jag saknade också en liten modul att ta med ut på utställningar. Resultatet av våra funderingar blev att vi började bygga på ett sockerbruk. Problemet var som vanligt lokaliseringen. Efter en del funderingar bestämde vi oss för att plocka ner ett par vitrinskåp som hängde på väggen och istället bygga en anläggning där. Enda haken var gången in till det av Lundarallarna mycket utnyttjade fikarummet gick mellan vår anläggning och lokaliseringsorten för projekterade sockerbruket. George löste dock detta problem. Han åkte ut till Revinge och mätte upp en av Bjärred-Lund-Harlösa Järnvägs bågbroar. Med mått och foton på BLHJ bron som grund byggde han en bro som går över gången till fikarummet. För att inte blockera farleden för mycket gjorde han dessutom bron svängbar.
År 2005 bröt vi mark för (snickrade en hylla i plywood) och byggde spåret fram till bron som nu är på plats. Det är det spår som syns i förgrunden i bilden ovan.

Under våren 2006 har vi sedan arbetat med rälsläggningen vid sockerbruket.

George har som vanligt producerat några nya modeller. Här är det ett Ub som testkörs.

Vägskyddsanläggningen längs spåret till sockerbruket har krävt en hel del arbete.

Byggsatser i nollan av svenska hus är inte särskilt vanliga så när det kom en från Rimbo Grande var det bara att slå till. Nu har disponenten på sågverket fått ett garage till sin bil.

Georges modell av SJ Sa tittar fram bakom banvaktsstugan från Malmö-Ystad järnväg.

Ibland blir det trångt runt lokstationen.


Tillbaka till Noll-punkten Nästa


Copyright (c) 2006 Olof Wickström. All Rights Reserved.

Last modified: June 24, 2006

Olof Wickström