Statusrapport 4 Mars

Ett halvår har gått sedan min senaste rapport och vi jobbar vidare i vår vanliga långsamma takt.

Under hösten gjorde Lundarallarna ett studiebesök hos GMJS. Det som imponerade mest på mig var den uppsjö av gjut- och ets-delar medlemmarna gemensamt tagit fram. Saker som jag tidigare sett som stora hinder fanns plötsligt färdigt. När vi åkte hem hade GMJS fått två nya medlemmar.

Spåret

George och Bengt har nu grusat alla spår. Det som återstår är detaljer såsom stoppbockar och växelklot.

Körström

Vi har ännu inte provat att dela sektionerna. Vi har därför inte behövt ta bort de provisoriska sladdar som jag spänt upp istället för riktiga kontaktdon som kan förbinda sladdarna vid sektions-skarvarna. Tids nog får vi väll fixa även det men än så länge duger mitt provisorium.

Hus och landskap

De första husen har börjat komma på plats. Jag har byggt en bod för signalreparatörerna och har även placerat ut min modell av godsmagasinet i Hammarlunda på LKSJ. Jag har även börjat att fylla bakkanten med plank och med vad George kallar Hollywoodhus. Det är husfasader som skall dölja att landskapet tar slut 60 cm från framkanten. I samband med detta har det även börjat dyka upp en del av Woodland Scenics produkter på anläggningen.

PeO och George har nu börjat ägna sin uppmärksamhet på lokstationen. PeO har erbjudit sig att bygga ett lokstall så att våra ånglok får en skyddad plats att vila över natten.

Fordon

Vi börjar nu få en riktigt hyfsad samling med fordon att trafikera banan med. Främst är det George som bidrar. Förutom K4:an har han nu färdigställ en modell av BÖJ nr 50. Dessutom har han och Sven ett antal Z3 och Z4 lokomotorer som är lagom stora för vår anläggning. George hävdar att han skall bygga ytterligare en K4:a men när jag visade honom en ritning på MYJ 34 Näsbyholm, MYJs pampiga Atlantic-lok, så verkade han lite sugen på att bygga den också. Jag kan bara hoppas, de lok jag helst skulle vilja se i modell är just MYJ 34 - 35 och LTJ nr 15 - 16 (SJ litt. W2).

Vad gäller godsvagnar så har George, Sven och jag tillsammans tre litt. N, tre litt. G och en litt. I. På gång har Sven och jag vars en litt. I och jag håller också på med en tankvagn. Tillsammans blir det lagom mycket för vår bangård. Möjligen kunde man önska att på en station i Skåne skulle det finnas många fler I-vagnar.

Persontrafiken får tillsvidare hanteras av Svens Y0-buss eftersom vi ännu inte har några personvagnar. Lennart håller dock på med en treaxlig tredjeklassvagn från MYJ (litt. C4 nr 312-317), George med en lanterninförsed skönhet i teak och jag hoppas att jag innan året är slut hunnit börja på en modell av en av de sommarvagn som trafikerade LBJ men ägdes av Lunds stad (litt. C4b nr 32-33).

Olof


Tillbaka till Noll-punkten Nästa


Copyright (c) 1999 Olof Wickström. All Rights Reserved.

Last modified: March 4, 1999

Olof Wickström