Hur bygger man rullande modeller

Hej Olof.

Jag heter Magnus Lidell och är en likasinnad strax norr om Göteborg. Mitt problem är att jag skulle vilja lära mig bygga rullande modeller, inte minst motorvagnar men jag har ingen aning hur jag ska börja, var jag bäst hittar material och var det finns litteratur. Det tillförlitligaste känner jag är att söka upp någon med erfarenhet och det finns ingen i min omedelbara närhet och därför hoppas jag på detta E-brev (smicker, smicker).

Mitt intresse är främst HO både AC och DC, men även O:an. Jag skall till att påbörja min första riktiga modelljärnväg i HO och vill försöka blanda både AC och DC. Det tekniska får min bror hjälpa mig med. För att avsluta ett brev som tenderar att bli ganska långt om jag inte hindrar mig så skulle jag vara oerhört tacksam för allt som du kan bidra med, eller dina vänner på klubben, vare sig litteraturidéer eller direkt kunskap.

Jag väntar även ivrigt på att få se nya bilder på er hemsida som annars har mycket att ge.

Tack på förhand


Hej Magnus,

tack för berömmet. Jag skall försöka ta in lite mer bilder till hemsidan men haken är att vi inte hunnit bygga så mycket sen jag fotograferade senast.

Hur bygger man egentligen rullande modeller? Ja det har jag också undrat många gånger. Jag gissar att Du främst är intresserad av hur man får ett chassi som fungerar bra. Det enklaste svaret är att man ser till att hjulaxlarna är parallella, vinkelräta mot spåret och lite rörliga i vertikalled. Frågan är då hur man uppnår detta idealtillstånd.

Min första rekommendation är att Du tar kontakt med någon MJ-klubb i Din närhet och ber att få komma på besök. Det är dels inspirerande att få se deras anläggningar, dels brukar det aldrig vara svårt att få förslag och tips på hur man kommer vidare. Eftersom du bor i Göteborgstrakten så rekommenderar jag besök hos Modell Rallare i West (MRW) och Göteborgs Modelljärnvägssällskap (GMJS). MRW får Du kontakt med via deras hemsida (http://home8.swipnet.se/~w-82581/index.htm). GMJS håller till i SJ sporthall som ligger mellan BJs före detta station och Göteborgs C, telefon 031-537812.

Den enklaste metoden för att få ett bra chassi till sin modell är att utgå från ett färdigt chassi som fungerar bra. Det går att hitta i H0, i nollan så är det nästan omöjligt. MRW gav en gång i tiden ut en katalog i vilken det även fanns en lista på axelavståndet för alla svenska lok. Eventuellt finns denna information även på deras hemsida. Utgående från dessa mått kan man sedan leta reda på något lämpligt chassi. Beroende om man har tur eller inte så får man sedan eventuellt byta hjul. Det kan vara svårt.

Om man inte hittar något färdigt så får man bygga själv. Själv har jag aldrig lyckats med detta även om jag just nu håller på med ett chassi till en Hilding Carlsson buss i nollan. Vi får hoppas det går bättre den här gången.

Jag tror att ett bra sätt att lära sig är att bygga några byggsatser och se hur de är konstruerade. I England, där MJ-hobbyn i mycket är fokuserat på modellbygge finns många ganska billiga byggsatser. Köp en byggsats till någon trevligt Engelskt lok eller motorvagn och se hur den är uppbyggd och lär Dig hur du skall sätta ihop den.

Hjul med rätt mått och rätt antal ekrar kan man köpa från England eller Tyskland. För skala 0 så finns det hjul hos Slaters (http://www.slatersplastikard.com/), Home of 0-gauge (http://www.ogauge.co.uk/) och 0-Scale Models (http://www.o-scale-models.de/). En annan källa är NWSL (http://www.nwsl.com/). MRW och MJ-hobbyexperten liksom ett otal engelska och tyska försäljningsställen har hjul i H0 (00).

Motorer, växellådor, svänghjul etcetera finns hos Brimalm (http://www.brimalm.com/) och hos en uppsjö av engelska firmor. Köp ett nummer av Railway Modeller, där brukar det finnas mängder av annonser. Railway Modeller brukar finnas i affärer med internationella tidningar.

Stockholms Modelljärnvägsklubb (SMJ), (www.smj.org) gav tidigare i år ut en bok som heter Ekensholmsbanan - Bergslagen på spåret, ISBN 91-630-8667-0. Där står en del om hur man bygger lokchassin. Där finns också en bra litteraturlista samt listor med adresser till olika tillverkare och försäljare. Boken rekommenderas även för den som bara vill läsa om MJ i allmänhet.

Tyvärr så är de flesta böcker fokuserade på ånglok. Fördelen med ånglok är att man bara behöver få ner kraften till en axel. Sedan kommer lokets koppelstänger att föra över kraften till övriga drivhjul. En lösning för diesellok och motorvagnar är att förbinda drivaxlarna med en Delrin kedja. En god vän till mig har provat detta med gott resultat. För min Y0-buss så tänker jag ha en växellåda på boggiernas inneraxlar som sedan förbinds med kardanaxlar till en centralt placerad motor. Ytteraxlarna får alltså bara rulla med. Home of 0-gauge har delrinkedjor och hjul.

För alla firmor ovan gäller att jag har sett de saker jag beskriver i deras kataloger. Jag har ytterst begränsad erfarenhet av hur de är att handla från eller om de verkligen har de saker de annonserar.

Ett tips när det gäller att blanda AC och DC. Tänk på att även hjulprofilen skiljer sig rejält mellan Märklin och övriga. Det kan göra att även om Du löser det elektriska så kommer lok eller vagnar att spåra ur allt som oftast om Du inte beaktar det från början. Jag minns från min Märklintid att flera 2-räls fabrikat hade en tendens att spåra ur i växlarna.

Olof


Kjell som också är Lundarallare hade dessa kommentarer:

Om man skall bygga ånglok finns det mycket litteratur och följer man råden i skrifterna utgivna av Wild Swan Publications så har man nog stora möjligheter att lyckas med sitt modellbyggeri.

För "scratch"-byggaren har R. Guy Williams givit ut två skrifter:

För byggsatsbyggaren finns tre skrifter av Iain Rice:

Vill man modifiera "köpelok" av plast kan man få ett och annat tips ur en skrift av Tim Shackleton:

Och sist men inte minst så skall det hela målas och då finns klassikern av Martyn Welch:

Ovan nämnda skrifter:
Wild Swan Publications Ltd
1-3 Hagbourne Road, Didcot, Oxon OX 11 8DP,

Dessutom finns en "målarbok" från ett annnat förlag författad av Steve Barnfield:

Förlaget heter:
Irwell Press
P.O. Box 1260, Caernarton, Gwynedd LL 55 3ZD

De flesta av skrifterna är inhandlade hos:
MOTOR BOOKS
33 St. Martin´s Court, St. Martin´s Lane,
London WC 2N 4AN

Ett rälsbussunderrede i HO som jag har gjort drivs av en Tenshodoboggi och fungerar ganska bra, dock med för hög topphastighet. Ett annat underrede har en hemgjord drivboggi med snäckskruv och kugghjul av Rocos fabrikat, hjul från Rimbo Grande och Sagamimotor med svänghjul. Boggin är konstruerad enligt gängse principer för kardandrivna modellboggier.

Hälsningar Kjell

 


011123

Tobias Ljung skickade in följande förslag:

Rimbo Grande har ju en fin Y01p rälsbuss i 1:45 med drivning konstruerad av Erik Walde. Kan kanske användas även för ett första normalspårsäventyr? Torde vara lättare än skratchbygge... Erik Walde har ju också en byggsats till Z4p som kan byggas även för normalspår Fiskebylokomotorn) - förutom alla smalspårsmodeller i 016,5


Tillbaka till Noll-punkten


Last modified: November 23, 2001

Olof Wickström